ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θετικά Στοιχεία:
- Πληροφορεί και ενημερώνει τους καταναλωτές για τα χαρακτηριστικά των προϊόντων
- Προβάλλει κοινωνικά μηνύματα, ευαισθητοποιεί την κοινή γνώμη
- Στηρίζει οικονομικά τα μέσα επικοινωνίας
- Απασχολεί πολλούς εργαζόμενους
- Μπορεί (σε ορισμένες περιπτώσεις) να έχει καλλιτεχνική αξία
Αρνητικά Στοιχεία:
- Αμβλύνει την κριτική ικανότητα του καταναλωτή και καταργεί την ελεύθερη βούληση του ατόμου
- Ταυτίζει την ευτυχία του ατόμου με την κατανάλωση
- Ενισχύει την ομοιομορφία, την τυποποίηση και τη μαζοποίηση
- Προβάλλει αρνητικά κοινωνικά πρότυπα (π.χ. ρόλος των δύο φύλων)
Προστασία από τη διαφήμιση:
- Εκπαίδευση/οικογένεια: καλλιέργεια κριτικής σκέψης
- Πολιτεία: θεσμοί για προστασία καταναλωτή, δεοντολογικό πλαίσιο για τις διαφημίσεις
- Άτομο: υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος καταναλωτής
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ
Επιπτώσεις Καταναλωτισμού:
- Περιβαλλοντική υποβάθμιση
- Ψυχική φθορά (άγχος)
- Αδιαφορία για πνευματικά αγαθά
- Ενισχύεται ο ατομικισμός, αδιαφορία για το συνάνθρωπο
- Μαζοποίηση
Τρόποι Αντιμετώπισης:
- Ανθρωπιστική παιδεία
- Καλλιέργεια κριτικής σκέψης από σχολείο και οικογένεια
- Προστασία καταναλωτή
- Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης