Διαφήμιση - Καταναλωτισμός

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θετικά Στοιχεία:

  • Πληροφορεί και ενημερώνει τους καταναλωτές για τα χαρακτηριστικά των προϊόντων
  • Προβάλλει κοινωνικά μηνύματα, ευαισθητοποιεί την κοινή γνώμη
  • Στηρίζει οικονομικά τα μέσα επικοινωνίας
  • Απασχολεί πολλούς εργαζόμενους
  • Μπορεί (σε ορισμένες περιπτώσεις) να έχει καλλιτεχνική αξία

Αρνητικά Στοιχεία:

  • Αμβλύνει την κριτική ικανότητα του καταναλωτή και καταργεί την ελεύθερη βούληση του ατόμου
  • Ταυτίζει την ευτυχία του ατόμου με την κατανάλωση
  • Ενισχύει την ομοιομορφία, την τυποποίηση και τη μαζοποίηση
  • Προβάλλει αρνητικά κοινωνικά πρότυπα (π.χ. ρόλος των δύο φύλων)

Προστασία από τη διαφήμιση:

  • Εκπαίδευση/οικογένεια: καλλιέργεια κριτικής σκέψης
  • Πολιτεία: θεσμοί για προστασία καταναλωτή, δεοντολογικό πλαίσιο για τις διαφημίσεις
  • Άτομο: υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος καταναλωτής

 

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ

Επιπτώσεις Καταναλωτισμού:

  • Περιβαλλοντική υποβάθμιση
  • Ψυχική φθορά (άγχος)
  • Αδιαφορία για πνευματικά αγαθά
  • Ενισχύεται ο ατομικισμός, αδιαφορία για το συνάνθρωπο
  • Μαζοποίηση

Τρόποι Αντιμετώπισης:

  • Ανθρωπιστική παιδεία
  • Καλλιέργεια κριτικής σκέψης από σχολείο και οικογένεια
  • Προστασία καταναλωτή
  • Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης